Jenna Andersson, 24, arbetar sedan två år tillbaka som bantekniker på Strukton på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City – tre banor som ingår i vårt UH12-kontrakt i Stockholm. Hennes resa inom järnvägen började redan under gymnasietiden då hon gick utbildning med inriktning banteknik.

Berätta mer om din roll som bantekniker?

– Min roll som bantekniker är väldigt bred. Det är också speciellt att arbeta med underhåll på tre olika banor inom Trafikförvaltningen, något som är helt nytt för mig som tidigare arbetat runt om i Sverige på Trafikverkets banor. Ingen dag är den andra lik när jag kommer till jobbet och det är extremt lärorikt. I det hela skulle jag säga att som bantekniker är min roll allt i allo – Jag är där jag behövs!

Beskriv hur en typisk arbetsdag kan se ut?

– En typisk arbetsdag för mig är att vi kommer till ”etableringen” och där börjar vi med att planera nattens jobb, förbereder med papper inför natten samt lastar bilar och kommer överens om hur vi ska utföra jobbet. Vissa nätter är det lugnare jobb, medan andra kör vi på med räls- och slipersbyten. Det är varierade dagar och det känns alltid som arbetslagen fyller sin fulla funktion i de olika arbetsuppgifterna.

Vad gjorde du innan Strukton?

– Jag har aldrig tidigare jobbat med något annat än järnvägen, så det har alltid varit ett självklart val för mig. Innan Strukton jobbade jag hos mindre företag i järnvägsbranschen och låg då borta på jobb som det så fint kallas. Jag reste runt dit jobben fanns och spenderade somrarna i en husvagn på nån camping eller etablering runt om i landet.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna i arbetet?

– Min största utmaning inom yrket är att kunna prata mindre, haha. Jag ser utmaningar hela tiden, stora som små. Tidigare hade utmaningen varit och bli respekterad av killarna, men här finner jag inte alls samma problematik. Vi är som en familj här på Strukton.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det bästa med mitt jobb är och komma till jobbet och ha världens bästa kollegor att jobba med. Jag tycker allt jobb är roligt, så länge kollegorna är bra, och det har jag haft en väldig lyx med här hos Strukton!

Här kapar Jenna in isolerskarv på plats ute i spåret. Av säkerhetsskäl är moderna järnvägar indelade i blocksträckor för att endast ett tåg i taget ska kunna köra. En blocksträcka börjar och slutar alltid med en isolerskarv (elektriskt isolerad rälsskarv).

Kom och jobba med oss!

Här hittar du alla tjänster vi rekryterar till just nu.

Lediga jobb

Nyfiken på fler av våra roller?

Här kan du ta del av fler av våra medarbetares berättelser.

Fler berättelser