Ulas Balta - Arbetsledare

Hör Ulas berätta om sitt arbete som arbetsledare på Strukton.

Hejsan Ulas, vad gör du som arbetsledare?

Hejsan! Jag har hand om planering av personal och fordon. För lokförarna tar jag hand om beställningar för externa entreprenörer som jobbar inom tunnelbanan. Jag tar hand om deras beställningar, planerar deras transporter och så vidare. Det är mycket planering av personal, lok och fordon. Sedan har vi ju såklart vår personalomsorg där jag har hand om personalärenden.

Vad hade du för förväntningar när du började som arbetsledare?

Jag jobbade inom tunnelbanans värld tidigare och det var ett naturligt steg för mig att gå från driftsidan till underhållssidan. Jag förväntade mig ganska breda arbetsuppgifter faktiskt. Det händer alltid något oväntat varje dag.

Jag hade en arbetsledarroll i trafikledningen tidigare men det skiljer sig rätt mycket åt från min nuvarande roll. På trafikledningen var det under drifttiden som jag satt under trafikledningen, under de åtta timmarna. Nu är det mer som ett 24-timmarsjobb då det alltid händer någonting.

Hur har din resa till järnvägen sett ut?

Jag började inom tunnelbanan för 18 år sedan då jag satt i spärren på stationen. Egentligen var det meningen att jag bara skulle ha ett deltidsjobb under tiden som jag studerade men jag blev kvar. Jag blev lokförare, sedan trafikledare, sedan skiftledare på trafikledningen och sedan var det ett naturligt steg att bli arbetsledare på Strukton. När jag började inom järnvägen hade jag inga tankar på att stanna kvar men så blev det.

Hur kom det sig att du blev kvar?

Jag utvecklades hela tiden i min roll på tunnelbanan. Det är en intressant värld och det är mycket som måste underhållas. Det händer något nytt varje dag och saker förändras snabbt. Ibland får man ta snabba beslut för att få i gång arbetet för arbetet med tunnelbanan står aldrig still, det åker ju ungefär en miljon trafikanter per år i tunnelbanan, kanske mer. Man bidrar med något till samhället och alla roller som finns inom företaget behövs för att det ska fungera där ute. Det är ett ganska stort pussel. Det är många delar som ska passa in för att det ska fungera så att människor där ute kan åka till jobbet och hem.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

När jag kommer till jobbet tittar jag igenom mina planeringar, vilka fordon som finns och om det är någon som sjukanmält sig. I så fall behöver man göra om personalplaneringen för dagen. Jag tittar till fordonen ifall det är något som gått sönder så att man behöver planera om fordonen för nattens arbeten. Sedan börjar jag gå igenom det som är i inkorgen och tar kontakt med andra entreprenörer och inre beställare.

Som arbetsledare har man ungefär samma arbetsuppgifter varje dag men sedan händer det alltid någonting oväntat under natten som påverkar vår personal. Är det någon som är sjuk får man planera om det. Får vi in nya beställningar ska man se om vi har fordon och personal tillgängliga den beställda veckan. Sedan gör man även spårplanering och planerar spårtider bland annat. Det är ganska många delar i en arbetsdag som man får vara del av.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att det alltid händer något nytt. Det blir aldrig en tråkig dag.

Hur ser du på framtiden?

Just nu vill jag bara lära mig min roll så bra det går. Jag känner att jag fortfarande har mycket att lära och vill stanna kvar. Sedan får man se hur framtiden ser ut. Det beror på situationen då och vad man känner och vill, men jag vill självklart stanna i en ledarroll. Sedan kan det bli en helt annan typ av ledarroll men jag vill gärna stanna på Strukton och inom tunnelbanan för det kommer hända mycket nytt inom området och jag vill vara med om den utvecklingen. Strukton kan ge mig de möjligheterna att fortsätta utvecklas och det är ett företag där man får möjlighet att ta olika roller. Det finns också så många aspekter och delar av Strukton. Vi har folk som jobbar med el, räls och berg så det finns mycket man kan lära sig. Det finns stora möjligheter för mig att utvecklas och det gillar jag!

Vad skulle du säga till den som har tankar på att bli arbetsledare eller börja inom tunnelbanan?

Jag tror att om de väljer denna väg kommer det bli rätt väg för dem för det kommer hända oerhört mycket inom tunnelbanan de kommande 10–15 åren. Att vara med på de här förändringarna med nybyggen och underhåll gör att man aldrig har någon tråkig dag.

Tunnelbanan är en mycket större apparatur än man kan tro och det är många pusselbitar som ska passa ihop för att det ska fungera. Många tror att det är enkelt att bara gå ut och göra underhållet men så enkelt är det inte. Det är en spännande och utmanande värld!