Ulas Balta, Arbetsledare

För 20 år sedan började Ulas Balta arbeta som spärrvakt i tunnelbanan, vilket egentligen bara var tänkt som ett extrajobb under studietiden. Men det ledde i stället till att han blev tunneltågförare, trafikledare och slutligen skiftledare på trafikledningen.

– Det blev därefter ett naturligt steg att bli arbetsledare på Strukton. När jag började i branschen hade jag inga tankar på att stanna kvar, men så blev det!

Vad innebär din roll som arbetsledare?
– Min roll innefattar väldigt varierade arbetsuppgifter. Jag har bland annat hand om planering av personal och hantering av material som används under projekten, tidsföring, projekthantering, ja helt enkelt att leda arbetet under projektens gång samt hantera sådant som den dagliga felärendehanteringen.

Vad hade du för förväntningar när du började som arbetsledare?
– Eftersom jag jobbade inom tunnelbanans värld tidigare var ett naturligt steg för mig att gå från driftsidan till underhållssidan och jag förväntade mig ganska breda arbetsuppgifter faktiskt. Det händer alltid något oväntat varje dag. Jag hade ju en arbetsledarroll i trafikledningen tidigare, men det skiljer sig rätt mycket från min nuvarande roll. På trafikledningen var det under drifttiden som jag satt med trafikledningen under de åtta timmarna. Nu är det mer som ett 24-timmarsjobb som ständigt pågår eftersom det alltid händer någonting.

Hur kom det sig att du blev kvar i branschen?
– Jag utvecklades hela tiden i min roll på tunnelbanan. Det är en intressant värld och det är mycket som måste underhållas. Det händer något nytt varje dag och saker förändras snabbt. Ibland får man ta snabba beslut för att få i gång arbetet för arbetet med tunnelbanan står aldrig still, det åker ju ungefär en miljon trafikanter per år i tunnelbanan, kanske mer. Man bidrar med något till samhället och alla roller som finns inom företaget behövs för att det ska fungera där ute. Det är ett ganska stort pussel. Det är många delar som ska passa in för att det ska fungera så att människor där ute kan åka till jobbet och hem.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att det alltid händer något nytt. Det blir aldrig en tråkig dag.

Hur har din resa sett ut på Strukton – och hur tänker du framåt?
– I början fokuserade jag mycket på att lära mig min roll så bra som jag kunde. Jag arbetade först i Hammarbydepån i drygt tre år och det var i augusti 2022 som jag gick jag över till att arbeta med det jag gör nu. Det kommer hända mycket nytt inom tunnelbanan framöver och jag vill vara med och påverka den utvecklingen. Strukton kan ge mig möjligheter att fortsätta utvecklas och det är ett företag där man får möjlighet att anta olika roller. Vi har folk som jobbar med exempelvis el, räls och berg så det finns mycket man kan lära sig. Det finns stora möjligheter för mig att utvecklas och det gillar jag!

Vad skulle du säga till den som har tankar på att söka sig till branschen eller specifikt tunnelbanan?
– Jag tror att om man väljer denna väg kommer det bli rätt väg! Det kommer hända oerhört mycket inom tunnelbanan de kommande tio till femton åren. Att få vara med om de här förändringarna med nybyggen och underhåll gör att man aldrig har en händelselös dag.  Tunnelbanan är en mycket större apparatur än man kan tro och det är många pusselbitar som ska passa ihop för att det ska fungera. Många tror nog att det bara är att gå ut och göra underhållet – men riktigt så enkelt är det inte. Det är en spännande och utmanande värld!