Ulas Balta - Arbetsledare

Hör Ulas berätta om sitt arbete som arbetsledare på Strukton.

Vad gör du som arbetsledare?
Jag tar hand om planering av personal, fordon – i min roll i Hammarby för lokförarna tar jag hand om beställningar för externa entreprenörer som jobbar inom tunnelbanan. Vi tar hand om deras beställningar, planerar in deras transporter och så vidare. Det är mycket planering, personalplanering och mycket lokplanering, fordonsplanering. Sen självklart så har vi ju vår personalomsorg där vi har hand om personalärenden. Så det är ett brett spektrum på arbetsuppgifterna.

Du började ju i mars förra året. Vad hade du för förväntningar när du började?
Jag jobbade inom tunnelbanans värld tidigare och det var ett naturligt steg för mig att gå från driftsidan till underhållssidan. Jag förväntade mig ganska breda arbetsuppgifter faktiskt. Det händer alltid något oväntat varje dag. Jag kanske hade lite förväntningar på det, men allting var helt nytt – det var som en helt ny värld som öppnades så de förväntningar man hade fick man kanske tänka om lite: ”okej, det kanske inte var det som var grejen liksom”. Man hade mycket förväntningar och mycket utav det stämde också.

Du hade inte arbetat som arbetsledare innan?
Jag hade en arbetsledarroll i trafikledningen men inte på samma sätt, då var det under drifttiden som jag satt under trafikledningen, de åtta timmarna. Nu är det mer som ett 24-timmarsjobb då det alltid händer någonting.

Kommer du ihåg bilden du hade av hur det skulle vara när du började inom järnvägen?
Jag började inom tunnelbanan för 18 år sedan. Egentligen var det meningen att jag skulle ha ett deltidsjobb under tiden som jag studerade och sedan blev man kvar där. Jag satt i spärren på stationen då. Sen blev jag tågförare, sedan trafikledare, sedan skiftledare på trafikledningen och sedan var detta ett naturligt steg. Jag hade inga direkta tankar på att stanna kvar men man blev kvar.

Vad var det som gjorde att du blev kvar?
Jag utvecklades hela tiden i min roll på tunnelbanan. Det är en intressant värld och det är mycket som måste underhållas. Det händer något nytt varje dag liksom och saker och ting förändras ganska snabbt och ibland får man ta snabba beslut för att få igång arbetet för det står ju aldrig still, det åker ju ungefär en miljon trafikanter per år i tunnelbanan, kanske mer. Man bidrar med något till samhället så alla roller som finns inom företaget behövs ju för att det ska fungera där ute. Annars kommer inte folk till jobbet, eller hem osv. Det är ett ganska stort pussel. Det är många delar som ska passa in för att det ska fungera.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?
Oj, du kommer till jobbet och tittar igenom dina planeringar, fordon, om det är någon som sjukanmält dig behöver man göra om personalplaneringar för dagen. Kolla fordonen om det är något som gått sönder ifall man behöver planera om fordonen också för nattens arbeten. Sen börjar man gå igenom det som är i inkorgen och ta kontakt med andra entreprenörer utanför Strukton och inre beställare. Vi har ungefär samma arbetsuppgifter sen händer det alltid någonting oväntat under natten som någon typ av säkerhetsgrej som påverkat vår personal. Är det någon som är sjuk får man planera om det. Får vi in nya beställningar ska man se om vi har fordon och personal tillgängliga den beställda veckan, ta kontakt. Lägga in spårplanering, se så det finns möjlighet att lägga in spårtider och så vidare, så det är en ganska många delar i en arbetsdag som man får ta del av.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Att det alltid händer något nytt. Det blir aldrig en tråkig dag.

Hur ser du på framtiden?
Just nu vill jag bara lära mig min roll så bra det går. Självklart känner jag att jag fortfarande har mycket att lära och vill stanna kvar. Sen får man se hur framtiden ser ut, det beror på situationen då och vad man själv känner och vill men jag vill självklart stanna i en ledarroll. Sen kan det ju bli en helt annan typ av ledarroll men jag vill gärna stanna på Strukton och inom tunnelbanan för det kommer hända mycket nytt inom den och jag vill vara med om den utvecklingen. Strukton kan ju ge mig de möjligheterna så jag kan utvecklas och det är ju ett företag där man får möjlighet att utvecklas och ta olika roller. Sedan har vi så många aspekter och delar av Strukton, vi har folk som jobbar med el, räls, berg så det är ganska mycket som man kan lära sig. Det finns stora möjligheter för mig att utvecklas och det gillar jag.

Vad skulle du säga till den som har tankar på att bli arbetsledare eller börja inom tunnelbanan överlag?
Jag tror att om de väljer det som kommer det bli en rätt väg för dem för det kommer hända oerhört mycket inom tunnelbanan de kommande 10-15 åren. Att vara med på de här förändringarna med nybyggen och underhåll det är en stor apparat och det blir aldrig någon tråkig dag i stort sett. Det händer nya saker man får vara med om varje dag. Man får mycket intryck från olika delar av tunnelbanan, det är mycket större än vad man tror. Många tror att det är enkelt att bara gå ut och göra underhållet, men så enkelt är det inte. Har vi resurser? jobbar våra resurser någon annanstans, hur planerar vi in det, hur passar det in med den här andra avdelningen? Kan vi få ut våra saker? Det är en stor apparatur liksom, det är många pusselbitar som ska passa ihop för att det ska fungera. Så det är en spännande och utmanande värld.

Cookie wall

Unihorn använder cookies för att förbättra din surfupplevelse. Genom att fortsätta använda denna webbplats godkänner du detta. Läs mer här.