Max arbetar som spårsvetsare där han tillsammans med sina kollegor lagar och underhåller spår.
Jag arbetar som spårsvetsare på Västkustbanan Syd och Öresundsbron. Som titeln lyder betyder det att jag för det mesta svetsar spår. Jag utför olika typer av svetsningar på järnvägen, från termit till påsvetsad till formsvets.
Vanligtvis jobbar jag natt i lag om två och en grävmaskinist, jag som spårsvetsare och en bantekniker. En vanlig arbetsdag åker vi ut och byter rälsbitar eller spårkomponenter. Det görs genom att jag skär ut den dåliga biten eller komponenten, grävmaskinisten lägger i den nya komponenten och sen svetsar vi ihop allting. Efter att det är ihopsvetsat slipas svetsen jämn med rälsen så att tåget går mjukt. Jag stämplar svetsarna med mitt unika spårsvetsarnummer, sen avrundar natten med att skriva rapporter innan jag åker hem.
När jag jobbar dagtid är det oftast mindre svetsning och mer banarbete. Svetsjobben kräver ofta mer tid i spåret än vad som finns tillgängligt på dagen, då jobbar vi i stället med till exempel slipersbyten, spänner bultar eller bygger växlar. Vi lagar och reviderar även växelkomponenter som korsningar och tunganordningar.
Det bästa med mitt jobb är att jag får arbeta utomhus året om, vilket jag älskar. Jag har fantastiska kollegor och att vi jobbar i små lag gör att vi kommer varandra närmare. Det gör att vi kan ha ett väldigt gott samarbete, ett måste för att klara arbetsdagen. Jag har också väldigt varierande arbetsuppgifter. Det uppskattar jag mycket.
Det är roligt att ha ett jobb som gör skillnad och veta att jag bidrar till en fungerande infrastruktur samtidigt som jag får göra något som jag tycker om. Utan oss hade inte tågen haft något att rulla på.
Det är en bransch där man har stora möjligheter att utvecklas. Jag skulle definitivt rekommendera att söka sig hit. Det är en krävande miljö där det är viktigt att kunna prestera under tidspress när tågen ska fram. Men vi har alltid väldigt roligt!
Här kan du ta del av fler av våra medarbetares berättelser.
Fler berättelser