Jenna Andersson – Bantekniker: "Vi är som en familj här på Strukton"

Jenna Andersson, 24, arbetar sedan två år tillbaka som bantekniker på Strukton på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Spårväg City – tre banor som ingår i vårt UH12-kontrakt i Stockholm. Hennes resa inom järnvägen började redan under gymnasietiden då hon gick utbildning med inriktning banteknik.

”Mina kompisar rekommenderade mig bygg och anläggning, och sedan föll valet på just inriktning järnväg och banteknik. Det kändes som ett självklart val då jag alltid har hängt med grabbarna och gillat fysiskt arbete.”

Berätta mer om din roll som bantekniker?
– Min roll som bantekniker är väldigt bred gällande arbetsuppgifter. Det är också speciellt att arbeta med underhåll på tre olika banor inom Trafikförvaltningen, något som är helt nytt för mig som tidigare arbetat runt om i Sverige på Trafikverkets banor. Ingen dag är sig lik när jag kommer till jobbet och det är extremt lärorikt. I det hela skulle jag säga att som bantekniker är min roll allt i allo, jag är där jag behövs. Jag har även precis gått utbildning för att bli förare på Roslagsbanan där jag nyligen utfört min praktik som förare och snart väntar examinationen.

Beskriv hur en typisk arbetsdag kan se ut?
– En typisk arbetsdag för mig är att vi kommer till ”etableringen”, det vill säga Mörby strax utanför Stockholm, och där börjar vi med att planera nattens jobb, förbereder med papper inför natten samt lastar bilar och kommer överens om hur vi ska utföra jobbet. Vissa nätter är det lugnare jobb, medan andra kör vi på med räls- och slipersbyten. Det är varierade dagar och det känns alltid som arbetslagen fyller sin fulla funktion i de olika arbetsuppgifterna.

Jenna Andersson Bantekniker

Här kapar Jenna in isolerskarv på plats ute i spåret. Av säkerhetsskäl är moderna järnvägar indelade i blocksträckor för att endast ett tåg i taget ska kunna köra. En blocksträcka börjar och slutar alltid med en isolerskarv (elektriskt isolerad rälsskarv).

Vad gjorde du innan Strukton?
– Jag har aldrig tidigare jobbat med något annat än järnvägen så det har alltid varit ett självklart val för mig. Innan Strukton jobbade jag hos mindre företag i järnvägsbranschen och låg då borta på jobb som det så fint kallas. Jag reste runt dit jobben fanns och spenderade somrarna i en husvagn på nån camping eller etablering runt om i landet.

Hur ser utbildningen ut för att bli bantekniker?
– Utbildningen för bantekniker för min del var den långa vägen då jag gick i gymnasiet vilket gjorde att det tog två år för min del. Jag gjorde min första praktik och jobbade på riktigt i spåret 2014 och hade mycket praktik genom skolan och tog sedan studenten 2016 som färdigutbildad bantekniker.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna i arbetet?
– Min största utmaning inom yrket är att kunna prata mindre, skämt och sido. Jag ser utmaningar hela tiden, stora som små. Men jag skulle inte säga att utmaningarna är stora när jag har jobbat några år sen tidigare. Tidigare hade utmaningen varit och bli respekterad av killarna men här finner jag inte alls samma problematik. Vi är som en familj här på Strukton.

Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det bästa med mitt jobb är och komma till jobbet och ha världens bästa kollegor att jobba tillsammans med. Jag tycker allt jobb är roligt så länge kollegorna är bra, och det har jag haft en väldig lyx med här hos Strukton!

Vad tror du skulle locka fler kvinnor att söka sig till branschen?
– Det är en svår fråga, då det krävs mycket som tjej. Det krävs att man har ett visst tänk och fungerar ihop med grupp. Vi har väldigt högt till tak och kan verkligen snacka om allt här. Denna bransch lockar nog redan många kvinnor, men dessvärre inte inom min arbetsgren – bantekniker är inte gjort för alla.

Något råd till andra som funderar på att söka sig till järnvägen?
– Mitt tips när du väl börjar inom branschen är att aldrig sluta jobba hårt och imponera på folk, bli inte lata för att du redan har en fast tjänst. Stå på dig och var en riktig arbetsmyra och gör mer än vad folk förväntar av dig. Gillar du att arbeta fysiskt och även ibland under tidspress så är detta något för dig. Jag ser ett nattpass som gratis träning med bra betalt samt en bra fungerande hjärna på köpet. Järnvägen är dessutom en bransch för den som vill utvecklas både fysiskt och psykiskt. Branschen ger dig stora möjligheter att komma vidare med vad du än vill och det finns en tjänst för alla, oavsett vad som intresserar dig.

Ross Thornbacke – Bantekniker

Läs om Ross Thornbacke som även han arbetar som bantekniker.