Caroline Gyllin, Arbetsledare

Hejsan Caroline, vad gör du som arbetsledare?

Hejsan, jag ansvarar för 15 killar vad det gäller schema, information, arbetsmiljö, inköp med mera. Tre maskiner ingår i mitt block också, en linjeriktare (CSM4), en ballastplog (Plog 18) samt en växelriktare (Unimat 16 som går året runt i Stockholm). Jag ansvarar för alla arbeten dessa maskiner utför. Jag informerar personalen om vad som ska göras, var arbetet ska ske och för vem.

Vad hade du för förväntningar när du började?

Jag halkade in lite på ett bananskal så mina förväntningar var nästan noll då jag kom in i en helt ny värld. Jag hade spenderat 28 år av mitt yrkesliv som florist innan jag började som tågvärdinna på SJ. När jag sedan började som arbetsledare på Strukton var det verkligen som att byta bana och börja om från noll.

Hur ser en typisk dag ut?

Morgonen startar med att gå igenom nattens maskindagböcker för att se vad som hänt och producerats. Efter detta följer oftast morgonmöten med mina två kollegor Andreas och Robert. De sitter i Malmö och Hässleholm så det blir via Teams för det mesta. Vi stämmer av personal, akuta körningar samt om någon behöver råd och stöd. Vi är tre arbetsledare på Maskinpoolen hos Strukton och har 47 yrkesarbetare vi ansvarar för.

Det blir oftast tre-fyra möten till på en dag. Oftast avstämningar och inhämtning av information om kommande arbeten. Runt kl. 13-14 börjar yrkesarbetarna vakna till liv, då går telefonen varm när de behöver hjälp med inköp eller att få tag i någon information som fattas för att kunna utföra nattens jobb.

Varje dag går jag även genom mejl och skickar information om kommande arbeten till personalen.

Hur är arbetskulturen på Strukton?

Jag tycker att Strukton har en väldigt bra arbetskultur. Hos oss på Maskinpoolen jobbar vi 7/7. Det innebär att vi börjar onsdag kväll och slutar onsdag morgon. Vi arbetar sju dagar och sedan är vi lediga i sju dagar. Mina gubbar ger allt, levererar och tänker säkert för att få jobben utförda.

Varför valde du att bli arbetsledare?

Innan Strukton arbetade jag som sagt på SJ som tågvärdinna men trivdes inte eftersom det var ett väldigt utsatt jobb. Jag blev uppringd en morgon och de frågade om jag kunde komma på intervju för en tjänst som arbetsledare på Maskinpoolen hos Strukton. På den tiden visste jag inte vad Strukton var eller vad de gjorde så jag fick googla och läsa på innan mötet så jag hade ett litet hum vad det handlade om. De behövde en arbetsledare med riv i, som inte var rädd för att bli skitig och det nappade jag på så jag började i maj 2018.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Friheten! Att åka runt i Sverige och träffa många olika människor samt att få planera och strukturera. Jag gillar att lyssna på människor, lära mig nya saker och upptäcka hur jag fungerar i olika situationer. Man lär sig något nytt varje dag som arbetsledare på Strukton.

Hur har resan sett ut till där du är idag?

Den har varit krokig med en lång uppförsbacke. Det är inte lätt att komma till en mansdominerad bransch, dessutom utan någon som helst branschvana och som kvinna. Det var en del som skakade på huvudet och nog tänkte ”Ja ja hon blir inte långvarig, blomsterflickan”

Men det vände och sakta vann jag förtroende. Jag lägger mig aldrig i arbetet på maskinen för det kan de som jobbar på maskinen bättre än mig, men jag lägger mig gärna i planering och information och det har uppskattats. Resan har varit tuff men otroligt lärorik. Jag har jobbat hårt för att vara en bra lyssnare och tillgänglig. Jag har varit ute hos maskinerna mycket på nätterna – dels för att visa upp mig själv och dels för min egen skull så jag kan lära mig mer om hur det fungerar där ute, vilket har gett resultat!

Hur ser du på framtiden?

Jag ser ljust på framtiden. Jag tror att vi på Maskinpoolen kommer få mer ansvar för planering från vår affärsenhet Drift och underhåll, vilket blir en utmaning att sätta sig in i. Jag hoppas också på några nya maskiner till vår maskinpark.

Vad skulle du säga till den som funderar på att söka sig till järnvägen?

Järnvägen är en magisk bransch! Det finns allt och lite till att lära sig och enormt mycket utvecklingsmöjligheter. Men det är också en farlig bransch där ett ögonblick kan ha förödande konsekvenser. Det är en bransch som är värt att satsa på och speciellt på Strukton Rail då vi är ett väldigt bra företag och duktiga på det vi gör.