Oavsett vilket yrke du väljer inom järnvägen så ser framtiden ljus ut. Här berättar vi om några av de vanligaste yrkesrollerna i järnvägsbranschen.
Det pågår stora och långsiktiga satsningar på järnvägen, det handlar både om nybyggnation och upprustning av de spår som redan finns. Järnvägen är en framtidsbransch.
En fungerande järnväg är ett av de minst energikrävande och mest hållbara transportmedlen som finns. Branchen är i ständig utveckling och vi som arbetar i den kommer i daglig kontakt med säkerhet och hållbarhet.
Utför växelbyten, räls- och slipersbyten. I det dagliga, eller ofta nattliga, arbetet ingår att byta ut komponenter som blivit slitna och kontrollera att all teknik ser bra ut.
Läs mer om Gustav som är bantekniker hos oss
Underhåller och tar hand om fel i järnvägens luftburna kontaktledningssystem, som transporterar högspänning på 16000 volt. Elen behövs för att driva tågen framåt. Elteknikern sköter också om växlarnas värmesystem och övrig el längs spåret. När en järnväg renoveras eller byggs ny kan elteknikern installera det nya kontaktledningssystemet. En eltekniker behöver elutbildning.
Vår eltekniker Lovisa berättar mer
En spårsvetsare svetsar och underhåller spåren, framförallt spårväxlarna. Arbetar med olika svetsmetoder – automatiserad och manuell svetsning. I manuell svetsning ingår bland annat termitsvetsning, en traditionell och noggrann arbetsmetod för att svetsa ihop spårskarvar. Den som någon gång sett termitsvetsning på riktigt vet att det är ett riktigt skådespel!
Max, vår spårsvetsare berättar mer
En mätningsingenjör gör så kallade inmätningar och utsättningar i järnvägsprojekt. Mätningsteknikern har en viktig uppgift både innan och efter ett järnvägsprojekt då hen ser till att spåren ligger i rätt nivå, håller rätt avstånd till tunnelväggar, mötande spår osv. En mätningstekniker kan också förse stora järnvägsbyggen med underlag innan byggstart, exempelvis inför byggen av stomnät.
Läs mer om mätningsteknikern Govand
Arbetar med drift och underhåll på järnvägen och får här köra spårgående arbetsmaskiner. En maskinförare har annan utbildning än lokföraren.
Signalteknikern ser till att signalsystemet fungerar. Signalsystemet är viktigt eftersom det kontrollerar och styr tågtrafiken, bland annat är det signalerna som tillåter ett tåg att växla över från ett spår till ett annat.
Besiktningsmannen, som lika gärna kan vara en kvinna, undersöker järnvägen för att upptäcka fel som skulle kunna vara en säkerhetsrisk eller orsaka störningar i driften, dvs. i tågtrafiken.
Lokföraren får köra lokal- och regionaltågstrafik. En lokförare kan också köra tunga godståg på längre sträckor. Speciell lokförarutbildning behövs.
Vi erbjuder trygga anställningar där du är en del av framgången. Oavsett konjunkturer eller oro i världen står järnvägsbranschen stark och vi med den. Välkommen!
Läs mer