Läs vår intervju med Joakim Sättlund som arbetar som platschef på Strukton i Stockholm.
Hejsan Joakim, vad gör du som platschef?
Hej! Som platschef på tunnelbanan verkar jag inom delen banöverbyggnad där vi arbetar med allt inom det bantekniska området, mycket gäller spår och växlar. Arbetet har stor variation och blir aldrig tråkigt.
Vi är en stor avdelning som består av olika områden vi är ett härligt team på ca 50st bantekniker och svetsare, 7-8 arbetsledare, vi är projektadministratör, projektingenjör, tekniskt stöd och projektör.
Området jag ansvarar för är alla reinvesteringar (föreslår större och mindre projekt) och ätor (tilläggsarbeten utöver det absolut nödvändiga) som vi föreslår inom kontrakt och som vi efter beslut sedan utför. Som platschef är en stor del av alla ansvarsområdena personalen i den dagliga produktionen. Viktigt är att utvecklas tillsammans med varandra på kort och lång sikt, även att arbeta mycket med kompetenshöjande mål på sikt. Man har även ansvar för ekonomi, tidplaner, produktionskalkyler och uppföljningar i de olika delarna. Man ansvarar även för den dagliga driften av projekten och kontakten gentemot vår beställare och kund.
Vår ambition är att ha roligt och skojigt på jobbet så att alla trivs och mår bra, det är också viktigt att alla får chansen att utvecklas och känna delaktighet i det dagliga arbetet. Vi är alla lika viktiga och vi tänker på RÄLS och säkerheten som alltid går först. Vi alla kämpar tillsammans för att leverera och tillhandahålla en säker och punktlig anläggning med en mycket nöjd kund som följd.
Jag är just nu i en övergångsroll där jag inom snar framtid skall gå över till att bli projektledare på Tunnelbanan med inriktning och ansvar för reinvesteringar som vi driver inom vårt område Underhåll (tillhör tunnelbanan) 2012. Där kommer jag att göra ganska likvärdiga uppgifter som idag.
Vad hade du för förväntningar när du började?
Mina förväntningar var ganska stora fast det var nog främst på mig själv. Jag gick in med ett glatt öppet sinne, jag var spänd och riktigt glad över att jag hade fått förtroendet och chansen att få lära mig nya saker och ta mig ann nya utmaningar efter ca 4 år som arbetsledare.
Hur ser en typisk dag ut?
En vanlig dag är det full fart på kontoret med många medarbetare, ett mycket glatt stort gäng som trivs ihop. Det är full fokus på alla de olika arbetena vi driver.
Det är mycket arbete i den dagliga produktionen med olika typer av frågor som uppstår och beslut som skall tas. Det är ganska mycket action inom tunnelbanan och det händer hela tiden väldigt mycket med många bollar som snurras i luften. Det blir aldrig tråkigt och det är ett väldigt varierande arbete på både lång och kort sikt. Det arbetas mycket med ekonomi, planering, samordning, risker och tidplaner som skapas och följs upp. Det är också dagligen mycket interna och externa möten som alla behandlar olika områden och ämnen. Det förekommer också mycket platsbesök ute i anläggningen och just nu arbetar vi mycket med att räkna på och föreslå nya förbättringsåtgärder till vår kund.. Det förekommer också en del nattarbete och olika beredskaper. Vi tänker och arbetar mycket kring säkerhet i vår dagliga planering och man får dagligen träffa väldigt duktiga medarbetare.
Hur skulle du beskriva arbetskulturen på Strukton?
Strukton är ett väldigt stort företag med sina ca 950st. anställda men trots det så upplever jag att arbetskulturen är mycket bra. Jag tycker att vi har en väldigt bra sammanhållning och trevlig stämning där alla pratar med alla och skojar och hejar. Framförallt vill jag lyfta fram våra duktiga bantekniker och svetsare som tillsammans med sina arbetsledare kämpar på nätterna under pressat tidschema. De ger sitt allt för Strukton så att spåren skall hållas i toppskick så att Tunnelbanan kan gå i tid.
Strukton är också generösa när det kommer till att utbilda ny personal. Jag själv hade ingen banteknisk kompetens utan jag fick löpande korta och längre utbildningar för att få rätt kompetens.
Det finns såklart alltid förbättringar som kan göras så att alla trivs bra på jobbet. Jag tror att ett steg i detta för oss är att fortsätta arbeta med våra medarbetarundersökningar där man får mycket information om hur vi mår och behandlar varandra på jobbet. Vi skall även att försöka arbeta vidare mycket mera med vår värdegrund RÄLS i det dagliga arbetet.
Varför valde du att bli platschef?
Tanken var att vi under 2018 skulle bygga upp och utveckla en ny nattorganisation med mig som ansvarig platschef på nattid. Jag sökte tjänsten och gick igenom rekryteringen men p.g.a. omorganisation så lades detta i slutet på 2018 ned. Jag fick då istället chansen och förtroendet att bli platschef på banan på dagtid också tyckte det lät som en rolig utmaning efter fyra år som arbetsledare. Något jag verkligen tycker om på Strukton är att det finns alla möjligheter att utvecklas om man har rätt vilja och ambition.
Vad är det bästa med ditt jobb?
Det absolut bästa med mitt jobb är variationen och att få träffa alla olika slags människor som man utbyter erfarenheter med. Att hela tiden få lära sig nya saker och såklart vårt superglada gäng på kontoret, tillsammans med våra grymma medarbetare på natten. Det är ett väldigt viktigt arbete vi gör tillsammans. På tunnelbanan är det normalt över ca 1 300 000 påstigande resenärer varje dygn, och vi på Strukton gör skillnad för alla dem.
Hur har din resa sett ut?
Min bana innan jag kom till Strukton 2003 har varit lite varierande åt olika håll men den började med gymnasiet 1 år på samhällslinjen, därefter för att kunna kombinera mitt elitsportande inom hockeyn på ett bättre sätt så gick jag vidare till Bygg- o anläggningsteknisk linje. Efter slutfört gymnasium så gjorde jag lumpen på LV 3 och efter detta praktiserade jag som brandman i 6 månader. Ambitionen i min ungdom var att komma vidare inom det yrket men p.g.a. av svåra tider på arbetsmarknaden både inom räddningstjänsten och inom bygg så sökte jag och fick arbete som väktare. Jag arbetade ca 5 år som väktare inom olika delar innan jag sökte mig tillbaka till bygg- och anläggningssidan. På den sidan arbetade jag 4 år med olika uppgifter och halkade på ett bananskal in på tunnelbanan då vi blev UnderEntreprenör åt dåvarande SL på olika uppdrag. Där väcktes mitt intresse för järnväg och tunnelbanan och att arbeta i spårmiljön. Jag tog klivet vidare och sökte som bantekniker 2003 till dåvarande Banproduktion som sedan blev Strukton Rail. Jag har nu arbetat i totalt 17 år på bolaget i olika roller. Det har blivit ca 12 år som bantekniker, därefter vågade jag ta klivet och chansa och blev arbetsledare i 4 år. Sist men inte minst så tog jag steget vidare som platschef som jag nu varit i lite drygt över 1 år.
Hur ser du på framtiden?
Framtiden ser jag väldigt ljust på då Strukton är ett väldigt bra och stabilt företag att arbeta på. Det finns också många olika nya områden och utforska med utvecklingsmöjligheter för den som vill och satsar.
Det finns också möjligheter att arbeta på andra orter och i andra länder för den som vill se sig om. Då det ganska nyligen varit en omorganisation så håller jag på i detta nu och gå in i en ny roll som projektledare det kommer bli roligt och spännande att få vara med och påverka och att bygga ett nytt kapitel. Ambitionen i framtiden är också att jag skall kunna ta ett ytterligare steg karriären och kunna få utveckla mig i en bra takt och kanske prova något helt nytt område. Jag har mestadels genom alla åren haft väldigt bra chefer som har gett mig förtroende och chansen att utvecklas.
Vad skulle du säga till den som funderar på att bli platschef/söka sig till järnvägen?
Jag skulle vilja säga samma sak som min underbara fru sade till mig när jag var i processen att söka: ”våga ta chansen och bara gör det!”. Det var vad hon sade och det är jag väldigt tacksam för idag.