Otto Petersson, Signal-tekniker

Läs om Ottos arbete som Signaltekniker.

Hejsan Otto, berätta om vad du gör som signaltekniker?

Som underhållande signaltekniker genomför vi löpande underhåll på vårt underhållskontrakt helt enkelt. Vi arbetar efter en årsplan som vi har. Vi går igenom alla system och delar i vår anläggning och ser till att allting ser bra ut. Om det är något som ser slitet ut byter vi ut det. Vi underhåller allt från ställverksdatorer till lampor i signaler och vägskyddsbommar. Utöver det löpande underhållet har vi också akut felavhjälpning som en del av jobbet. Då har vi jour och åker ut på akuta fel som uppkommit. Det är väldigt mycket olika saker vi arbetar med.

Hur ser en typisk dag ut?

Man kommer till jobbet på morgonen och går igenom det man ska göra under dagen. Vi har en plan för dagen baserat på vår årsplan. Vi tar det som ligger i årsplanen och genomför förebyggande underhåll enligt en pricklista i protokollet. Pricklistan visar vad som behöver göras för just den avsedda perioden och anläggningsdelen. Beroende på årstid är det olika saker som behöver göras. Det kan till exempel vara att man går ut och mäter spänningarna i ett ställverk, eller så är man ute på nätterna och mäter spårledningsspänningar. När vi genomför underhållet noterar vi också eventuella anmärkningar. Om vi inte kan lösa dem på plats får vi ta med dem till dagen efter eller åka tillbaka ut direkt ifall det riskerar att bli ett trafikpåverkade fel.

Jobbar ni mest dagtid eller är det mycket natt också?

Det beror lite på vilken fas i underhållsschemat vi ligger i. Många saker vi gör påverkar ju anläggningen på ett sätt som gör att man inte kan köra trafik samtidigt. När vi till exempel mäter spårledningar ser det för trafikcentralen ut som att det är tåg som kör på banan och då kan man inte köra faktiska tåg samtidigt. Vi försöker göra så mycket vi kan på dagtid men just i Stockholm är det extremt tät trafik så det är svårt att vara ute mycket på dagarna eftersom det kommer tåg var femte till åttonde minut. Mycket av det vi gör på dagtid är okulärbesiktningar (när man tittar och ser att signalen inte är skadad) eller saker vi kan göra inomhus i ställverk eller utanför själva banområdet. Allting som är trafikpåverkande, såsom spårledningsmätning och växlar gör vi på nattetid när trafiken står stilla. Vilka typer av arbeten vi gör beror lite på vilken årstid det är. Just nu på våren är det en hel del dagtid men under sen vår, höst och vinter är det mycket natt.

Vad skulle du säga är de största utmaningarna i arbetet?

Det är när det dyker upp fel som inte är uppenbara och man behöver använda den kunskap man fått via sin utbildning för att förstå logiken i säkerhetssystemet. Säg att man får ett fel som kommer och går. Då kan det vara väldigt svårt att hitta vad det är som felet beror på. Om det är så att något är trasigt och sedan fungerar när man gjort en åtgärd så vet man att det man gjort löste problemet. Men om det är ett fel som kommer till och från kan det vara svårt att hitta vad problemet ligger. Det svåraste är just dessa spökfel.

Sen är det väldigt viktigt att man gör allt detta arbete samtidigt som man har ett extremt högt säkerhetstänk också med tanke på att det resultera i olyckor om vi gör något fel. Så det är viktigt att man har ett extremt högt säkerhetstänk hela tiden samtidigt som man behöver kunna göra saker under tidspress och dåliga förhållanden.

Hur ser utbildningen ut för att bli signaltekniker?

Grundutbildningen som signaltekniker är på sex veckor som genomförs i Ängelholm. På Strukton krävs det också att man har en treårig el-utbildning innan man börjar och helst någon form av bakgrund inom signalteknik, svag ström eller liknande så man har ett bra hum av arbetet.

Första halvåret när man börjar går man mest med och tittar på vad de andra gör för att se och lära. Sedan tillkommer fler kurser i Ängelholm. Jag tror att det totalt är fem kurser som man bör gå som signalare innan man kan söka behörighet på alla saker. Varje arbetsplats är unik. De system vi har här i Stockholm finns inte på något annat ställe så de som jobbar i till exempel Skåne lär sig inte detta. De går andra kurser än vi gör för att de ska kunna det de själva håller på med.

Hur har din resa inom järnvägen sett ut?

Innan jag började här jobbade jag som styr- och reglerteknisk elektriker i fyra år ungefär. Jag kände då att jag ville prova på något nytt. Jag visste egentligen ingenting om järnvägen utan det var en vän till min kusin som jobbade inom järnvägen och då fick jag en idé att kolla runt lite och hittade en annons från Strukton. Jag skickade in en spontanansökan, fick komma på intervju och nu sitter jag här. Jag började i oktober 2020 så det är lite mer än ett år sedan.

Har du alltid haft ett intresse för järnvägen?

Inte just järnvägen utan det är elteknik generellt jag har ett stort intresse av. Sedan är det en väldigt komplex elteknik här på järnvägen så det passar mig väldigt bra. Tekniken här är mer komplex än på andra ställen eftersom det är en gammal teknik som fortfarande används då den fungerar väldigt bra. Säkerhetskretsarna som finns på järnvägen används egentligen inte någon annanstans vad jag vet. Man jobbar inte så mycket med redundanta system när man jobbar med vanlig elteknik.

Jag skulle inte säga att det är större utmaningar här dock. Alla yrken har ju sina egna utmaningar så det går inte att jämföra riktigt. Men det är klart att konsekvenserna är ju aningen större här än vad det kan vara som elektriker. Det kan bli stora konsekvenser som elektriker också men riskbedömningen blir ju mycket högre här om man tänker risk kontra sannolikhet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

Att man får jobba utomhus och att man får ett väldigt stort personligt ansvar tycker jag om. Man får ett stort ansvar att se till att människor kommer fram dit de ska på morgnarna. Fixar man något så felet avhjälps och trafiken kan börja rulla igen hjälper man ju folk mycket i sin vardag. Det är väl det jag känner är bäst. Att det man gör påverkar många. Man brukar säga att vi underhållsarbetare är som osynliga riddare i natten som inte märks. Ingen märker av oss eller ser oss men utan vårt arbete fungerar ingenting.

Vad skulle du säga till den som funderar på att söka sig till järnvägen?

Jag skulle absolut rekommendera någon att söka sig till järnvägen om man känner att man har det som krävs; att man är ansvarstagande, och fysiskt och psykiskt stabil så man kan jobba under den typen av press som det kan bli under vissa situationer. Vi behöver nya medarbetare och många ställen saknar just signaltekniker, så sök absolut om du känner att det passar dig. Det är ett jobb som är så pass etablerat att det är lätt att hitta bra medarbetare som hjälper en att bli bra på det man gör. Det är inte så att alla är helt nya i en grupp på tio personer utan det finns alltid bra medarbetare som har jobbat länge och som man kan ta lärdom av.